برگزاری مراسم ساده و بی‌تکلف ازدواج، اشاعه سنت اهلبیت (ع) است!
وبلاگ تفریحی پرستوی مهاجر
بهترین وبلاگ تفریحی و سرگرمی مهاجرین افغانی (پرستوی مهاجر)

ازدواج امر مقدسی است که در تعالیم اسلامی بر آن تاکید فراوان شده است  اما در دوران کنونی به دلایل مشکلات روزافزون، ازدواج خود به یکی از دغدغه های بزرگ در جامعه اسلامی بدل شده است که در صورت ادامه این روند و عدم رفع موانع موجود خطرات بزرگی جوانان ما را تهدید خواهد کرد. برای ترویج ازدواج مبتنی بر آموزه های دینی و اسلامی یک بسیج همگانی اجنماعی لازم به نطر می رسد.

نمونه بارز برگزاری ازدواج های ساده و بی آلایش اما سرشار از معنویت که می تواند پایه گذار یک خانواده سالم باشد، را می توان در  مراسم ازدواجهایی جست و جو کرد که حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی حسینی مزاری از سال ۱۳۶۴ تاکنون برگزار کرده است؛ از مراسم ازدواج خواهران ایشان گرفته تا فرزندان که همگی در کمال سادگی و معنویت برگزار شده است.
در شب میلاد پربرکت حضرت زینب(س) مراسم  ازدواج دو تن دیگر از فرزندان حجت الاسلام والمسلین حسینی مزاری رییس مرکز فعالیتهای  سیاسی-فرهنگی تبیان در  مشهد برگزار شد که خود ترویج فرهنگ سالم ازواج آسان و به دور از تجمل بود.

پدر  دو داماد طی سخنانی اظهار داشت:"هر مقدار ازدواج های فرزندان ما سهل و ساده باشد مطمئن باشید که آنها در زندگی خود خوشبخت می شوند و در غیر این صورت زندگی ما و فرزندان مان با مشکلاتی روبرو خواهد شد".

حسینی مزاری در ادامه تصریح کرد:"متاسفانه بعضی افراد می گذارند که دختر شان دوست پسر داشته باشد و یا به فساد و فحشا کشیده شود؛ ولی حاضر نمی شوند مطابق احکام اسلامی زمینه ازدواج آسان فرزندان شان را مهیاکنند، این مشکلی است که جامعه مسلمان ایرانی و افغانی را درگیر خود کرده است".
وی به هزینه های هنگفت مراسم ازدواج در افغانستان اشاره کرد و بیان داشت که امروزه مراسم عروسی با مخارج چند ده هزار دالری و با حرکات غیر اسلامی برگزار می شود که متاسفانه بعضی اشخاص صاحب نام، دست به برپایی این چنین مراسم می زنند که در شأن آنها نیست.
نماینده تام الاختیار آیت الله العظمی مکارم شیرازی در امور افغانستان، به جایگاه والای روحانیت در جامعه  اشاره کرد و گفت:"علما و روحانیت در بین مردم از جایگاه خوبی برخوردار اند و می توانند از این جایگاه استفاده کرده و مشکلات ازدواج جوانان را رفع نمایند و باید برای این کار از ازدواج فرزندان خود شروع کنند". 

در ادامه این مراسم همچنین حجت الاسلام سید محمد هاشمی؛ مسئول دفتر نمایندگی آیت الله العظمی مکارم شیرازی در افغانستان" ویژه مهاجرین" به بررسی شخصیت والای حضرت زینب کبری(س) پرداخت و گفت:"امام علی(ع) خطاب به دختر خود حضرت زینب(س) می فرماید: دخترم تو زینت پدر هستی".
این کلام روشن است که این به خاطر علاقه پدر و فرزندی نیست؛ بلکه ناظر و دلالتی بر جایگاه بسیار بالای این بزرگ بانوی اسلام است و ائمه معصومین بارها تکرار کرده اند که بعد از حضرت فاطمه زهرا(س) شخصیت و رفتار حضرت زینب(س) نمونه و الگوی کامل زنان عالم می باشد.
هاشمی با اشاره به اینکه ازدواج، امر و پیوند مقدسی در نزد خداوند است و بیان داشت:"طبق آیات قرآن عظیم الشان، خداوند آنهایی را که اقدام به ازدواج می کنند به لطف و عنایت خاصه خود بشارت داده است؛ پس می بینیم این امر چه جایگاهی در نزد خدواند داراست".
وی در ادامه به موانع موجود بر سر راه امر ازدواج پرداخت و بیان داشت که در یک نگاه اجمالی یکی از مهم‌ترین موانع بر سر راه این امر، سنت های غلط اجتماعی و رسوم احمقانه ای است که نه تنها هیچ مبنای اسلامی و دینی ندارند؛ بلکه با هیچ عقل و خردی نیز قابل سازگار و قابل توصیف نیست. 

حجت الاسلام هاشمی تاکید کرد که برای حل این موانع، دو کار باید صورت بگیرد؛ یکی گفتار است که باید علما در سطح جامعه با گفتار خود ازدواج آسان را ترویج کنند و دیگری که مهم تر است، قدم های عملی در این مورد است در سطح جامعه که مشاهده نمی شود که همان، عمل خانواده ها به این گفتار علما می باشد.

در این مراسم باشکوه و معنوی، سید محمدحسین حسینی واعظی؛ یکی از مسئولین مؤسسه سیاسی-فرهنگی تبیان نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان داشت که اجرای جشن عروسی فرزندان مان در مناسبت های اسلامی، تاثیرات فراوانی از جمله ایجاد خوشبختی و معنویت در زندگی عزیزان مان دارد و نوعی تعظیم شئون دینی می باشد.

حسینی واعظی با بیان اینکه "ما باید در مراسم ازدواج فرزندان مان بیشتر به یاد خدا و معارف اهل بیت باشیم" بیان داشت که توسل و ارتباط با اهل بیت(ع) در شادی و سرور باید همان جایگاهی را داشته باشد که در غم و گرفتاری دارد که این باعث می شود کمال معنوی ارتباط عمیق با خدا و مکتب اهل بیت برقرار شود.

وی با تاکید بر اینکه ازدواج سنت پیامبر است و باید زنده نگه داشته شود، گفت:"ما باید کاری نکنیم که با رفتار ناپسند خود این امر مقدس و سنت پیامبر را به بدعت تبدیل کنیم که متاسفانه امروزه انحرافات گوناگونی بین مردم ما در برپایی ازدواج ایجاد شده است".

مسئول تبلیغات مؤسسه سیاسی-فرهنگی تبیان در فرجام، پیام پیوندهای سنتی و ساده را اشاعه فرهنگ اهل بیت و پیروی از آن بزرگواران دانست.

شایان ذکر است که در خاندان حسینی مزاری از سال ۱۳۶۴ ازدواج خواهران و دختران ایشان با حداقل مصرف صورت گرفته است. 

شایان ذکر است که در متن کارت دعوت این مراسم نگاشته شده بود:"این عزیزان جهت مبارزه با سنت های غلط، به جز مراسم کوچک و بی تکلف عقد، جشن شیرینی خوری برگزار نکردند و محافل پیش خوری، خویش خوری و پاتختی برگزار نخواهند کرد و در برپایی این مراسم نیز عطای تالار را به لقایش بخشیده، صرف هزینه سنگین برگزاری مراسم گسترده را به صلاح ندانسته، اقدام به برپایی محفل بی آلایش و محدود کردند؛ تا الگویی برای سایرین و عاملی برای فراهم شدن تسهیلات بیشتر ازدواج فراراه سایر جوانان مسلمان باشد".
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









ارسال توسط علیرضا احمدی
آخرین مطالب